بيسافر. بيسوق. بيكتب. دي التلات حاجات اللي هتلاقيه بيعملها، والحياة بتتقاس عنده بالكيلومترات اللي اتساقت، والدول اللي اتزارت، والكلام اللي اتكتب. محمود مصطفي كمال محرر موقع ElTawkeel.com لأخبار السيارات، وقسم السيارات الأسبوعي بجريدة التحرير تقدر تتابع محمود من خلال حسابه على فيسبوك: https://www.facebook.com/mmkamal?fref=ts أو من خلال صفحته الخاصة: https://www.facebook.com/NoFixedAddressStories?fref=ts

علي سرعة 230 كيلومتر في الساعة مع ألفا روميو 4C

طب إحنا فين؟ في تراك ألفا روميو في مدينة «بالوكو» في إيطاليا بين ميلانو وتورينو .. ده حاجة مهمة يعني؟! ده التراك اللي أتجرب عليه كل عربيات ألفا روميو من نص الستينات لحد دلوقتي ..

من ألمانيا للنمسا في عربية ميني

مش من السهل أنك تجمع كل حاجة في وقت واحد .. تقريباً مفيش راجل مش في خططه Eurotrip .. ومفيش راجل مبيحبش الـRoadtrips والسواقة الطويلة بالعربية .. ما بالك لو العربية دي MINI الجديدة .. طب لو أساساً السواقة دي من ألمانيا للنمسا .. طب لو مش لأي مكان في النمسا .. تحديداً لمدينة سولدن اللي فيها تاني أعلي طريق في أوروبا في وسط جبال الألب؟

ليه ماينفعش يكون في مصر سائق فورمولا 1؟

من الإحتكاك بعالم السباقات المحلية، قابلت كتير من الشباب لما بيعرفوا أن أنا صحفي سيارات، بيبدأوا يتكلموا عن أمالهم وأحلامهم عشان أعرف أن البلد دي لسه بخير، وكتير جداً قابلت ناس قالتلي "انا حلمي أكون أول سواق مصري في فورمولا ١ .. إدعيلي

تجربة العربية اللي بتسوق نفسها!

في الصيف اللي فات جالي دعوة من BMW للمشاركة في تجربة مجموعة من العربيات الجديدة في ميونخ، HR Letter وحجز الفندق وساعتين في السفارة، جت الفيزا، كنت هناك. وانا بعمل الإجراءات كنت مهتم جداً بالعربيات اللي رايح أجربها وقاعد أقرأ عنها، لكن المفاجأة الحقيقية كانت في حاجة مش مكتوبة في الدعوة.

إزاي تشتري خوذة موتوسيكل؟

خلينا نتفق علي حاجة .. أي حاجة أنت مش مغطيها بلبس Safety كويس وأنت راكب الموتوسيكل إعتبر أنك مستغني عنها!

في العربيات، تسأل مجرّب!

لما تقرر تشتري عربية، وتبتدي تتفرج علي الإعلانات، بالتأكيد بتعرف معلومات كتير من خلالها